Høna som dro til kongsgården for å fri til prins Prump

Det norske folkeeventyret ”Høna som dro til kongsgården” ble nedskrevet i 1915. Heidi Dahlsveen og Mathilde Gross Viddal bearbeidet og utarbeidet en forestilling basert på dette eventyret i forbindelse med ”jenteprosjekt” støttet av norsk kulturråd. ”

Målsetningene var:   

Å inspirere til lek med lyder, regler og ord.

Å presentere et annerledes norsk folkeeventyr.

Å fokusere på interaksjon i et kunstnerisk uttrykk.

Kort fortalt handlet eventyret om en høne som vil fri til en prins. Ved hjelp av ulike dyr hun møter på veien til kongsgården klarer høna å gjennomføre sitt prosjekt.

 Forestillingen fokuserte på samhandling mellom musikk, fortelling og interaksjon med barna. Musikken ble improvisert over et bluestema, og var like mye bærer av forestillingen som den muntlige formidlingen. Musikken bidro også med lydbilder. Ved siden av dette ble det brukt bruk av regler, ordleker og interaksjon med barna.

Gamlebyen skole 2016 – 2019

Gamlebyen skole 2016 – 2019

 Siden 2016 har jeg hatt jevnlige fortellerstunder på Gamlebyen skole i Oslo. Fortellerstundene er knyttet til biblioteket. 

Lakkegata skole 2015

Lakkegata skole 2015

En hel uke fortalte jeg for de ulike trinnene på skolen i forbindelse med leseuke. 

Grimme  Rødhette DKS 2012

Grimme Rødhette DKS 2012

Forestillingen ble gjennomført i OSLO DKS 2012:  Vet du egentlig hvem lille Rødhette er? Alle kjenner henne, hun har blitt en del av vår barneoppdragelse. Dette er en fortellerforestilling som forteller deg en av mange sannheter om Rødhette. En forestilling som viser...

Gamlebyen skole 2016 – 2019

Gamlebyen skole 2016 – 2019

 Siden 2016 har jeg hatt jevnlige fortellerstunder på Gamlebyen skole i Oslo. Fortellerstundene er knyttet til biblioteket. 

Latina 2010 – 2016

Latina 2010 – 2016

Latina er en internasjonal sommerskole drevet av Oslomet. Her har jeg hatt fortellerkurs for studenter som ønsker å bli lærere. I 2011 var sommerskolen lagt til Kina. 

Eventyresken 2010

Eventyresken 2010

Jeg leste inn folkeeventyret "Gutten som gikk til Nordavinden" for et bokverk. Samt at jeg veiledet i utvelgelsen av folkeeventyr, 

Paperperformance – Women in grief 2018

Paperperformance – Women in grief 2018

Conference: Locating Women in ‘the Folk’: Perspectives on Women’s Contributions to Folk Song, Folklore, and Cultural Traditions The woman in grief – Frigg lost her son, so did I Authors: Venke Aure, professor in art didactics at Oslo and Akershus University College of...

Oral storytelling as artistic research 2020

Oral storytelling as artistic research 2020

Jeg skapte og var faglig ansvarlig for følgende studie høsten 2020: Oral storytelling as artistic research  - a course on master level ECTS credits 5 Oral storytelling as an art form is a growing field in the contemporary performing art scene. This course places...