Julenisse, jazzå var en fortellerforestilling som var rettet mot barn i alderen 3 – 6 År.

Mimesis Heidi Dahlsveen (forteller)

Mathilde Grooss Viddal (musiker)

Forestillingen tok utgangspunkt i tradisjoner rundt den norske fjøsnissen. Grunnmaterialet var norske sagn. Sagnene ble bearbeidet for målgruppen, slik at det lekende og humoristiske kommer frem, uten at dette gikk på bekostning av undringen rundt et slikt fascinerende vesen som fjøsnissen er.

Musikken hadde gjenkjenbare ”julesang elementer».

Elvelangs 2014

Elvelangs 2014

På vegne av Sagene bydel opptrådte jeg sammen med Line Alsaker. 

Kulturnatt Oslo 2014

Kulturnatt Oslo 2014

Dette var et samarbeidsprosjekt mellom Oslo Museum og Hønselovisa huset. Her tok jeg med to studenter og fortalte "arbeider fortellinger". 

Telemarksforsk 2007

Telemarksforsk 2007

Jeg fikk i oppdrag av Telemarksforsk å arbeide med to gårder. Fokus var hvordan de kunne bruke muntlig fortelling til å fremme sine produkter. 

Subscene 2006

Subscene 2006

Sub i Kirkegt. 34, Oslo.  Gjennom 8 fortellerkvelder utfordret fortellere grensene mellom tro og utro. Hva vil det si å være tro som venn, livsledsager og i religion. De gode historiene viser humoristiske scener fra menneskers streben etter sannhet og alvorlige glimt...

Snikk Snakk 2002

Snikk Snakk 2002

En gang, etter at jeg hadde fortalt i en klasse, kom det et barn bort til meg og sa: ”Takk for at jeg fikk se!” Barnets umiddelbare reaksjon summerte opp essensen av hva muntlig fortellerkunst er. Historie og "å vite" betyr å se. Mennesker har alltid fortalt, enten i...

Snakk førte meg hit 2002

Snakk førte meg hit 2002

Artikkelen tar for seg hvordan man kan bruke fortelling for å øke elevenes muntlighet i et klasserom. Artikkelen ble publisert i tidsskriftet Fortell. 

Fire fortellere i samtale 2002

Fire fortellere i samtale 2002

 Denne artikkelen skrev jeg for tidskriftet for fortellere kalt Fortell. Jeg gjorde opptak av fire fortellere som samtalte etter et fortellerprosjekt. Deretter tok jeg utdrag som jeg satte inn i artikkelen.