Dette er en forestilling hvor lytterne selv velger hva de ønsker å høre. Og lytteren kan være enten alene eller i en gruppe eller klasse.

På forhånd har fortellerne laget en liste over mulige fortellinger man kan lytte til. På listen finner man tittelen på fortellingen, hva fortellingen handler om, hvem den kan egne seg til og hvor lang den er. Så er det opp til lytteren selv å sette sammen programmet hun eller han ønsker å høre. Om man er en gruppe, for eksempel i barnehagen, kan de vokse gå sammen med barna og bestemme på forhånd hvilke fortellinger de vil høre. Kanskje barna til og med kan få i oppdrag i være en budbringer for hva som skal fortelles.

I en skoleklasse kan elevene lese igjennom listen og på den måten for de også lesetrening og øving i demokratiske valg.

Fortellerforestillingen egner seg i mange sammenhenger: på biblioteker, i barnehager og hjemme hos noen.

Arkiv formidling 2012

Arkiv formidling 2012

Studiet Arkiv og dokumentbehandling ga meg i oppgave å undervise i Arkiv formidling. 

Sensor master UiO 2011

Sensor master UiO 2011

 Jeg sensurerte en masteroppgave som dreide seg om muntlig fortellerkunst innenfor organisasjonslære.

Snakk førte meg hit 2002

Snakk førte meg hit 2002

Artikkelen tar for seg hvordan man kan bruke fortelling for å øke elevenes muntlighet i et klasserom. Artikkelen ble publisert i tidsskriftet Fortell. 

Fire fortellere i samtale 2002

Fire fortellere i samtale 2002

 Denne artikkelen skrev jeg for tidskriftet for fortellere kalt Fortell. Jeg gjorde opptak av fire fortellere som samtalte etter et fortellerprosjekt. Deretter tok jeg utdrag som jeg satte inn i artikkelen. 

Ingen resultater funnet

Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.

Deichmanske bibliotek Holmlia 2004

Deichmanske bibliotek Holmlia 2004

Dette var en åpen fortellerstund hvor jeg opptrådte med det pakistanske folkeeventyret Lusa som aldri ble mett. Folkeeventyret er innsamlet av Naweed Amjad som jeg samarbeidet med den perioden.