En fortellerproduksjon basert på norrøn mytologi

Hva: Gjennomførelse av en episk fortellerforestilling for elever i grunnskolen. Produksjonen er basert på en produksjon gjennomført i London – Unicorn theatre februar 2010   


 Tidsrom: Høst 2010 DKS Oslo

Målgruppe: 3 – 7. klasse

Lengde på forestilling: 1 timer (60 minutter)

”Å løpe om kapp med tanken” henspeiler på Tjalves kappløp med Huge i fortellingen ”Tors Ferd til Utgard”. Motivet kan også fremstå som en metafor for post post modernistisk akademisk tankegang. Denne norrøne myten har flere slike dynamiske motiver – sloss med alderdom, spise omkapp med ilden. Samt at den bærer i seg et metaperspektiv – fortellingen peker på skillet mellom illusjon og virkelighet, mens den selv fremstår i dag som en illusjon, samt at den fremhever hvordan en sterk tro, en overbevisning farger vår sanselig persepsjon. Norrøne myter blir ofte fortalt, da gjerne i en setting av kulturbærende romantikk, og sterkt påvirket av Snorre Sturlassons kristne forståelse av verdensbildet, samtidig og på en annen side – motiver fra norrøn mytologi blir fylt med konnotasjoner som peker på vold, rasisme og aggresjon.

Ved å relatere mytene fra norrøn mytologi til egne erfaringer, vil det være lettere å bære med seg fortellingene videre.

MÅL

  1. Å skape refleksjon rundt norrøne myters samtidsaktualitet
  2. Å gjenkjenne seg selv i Eldre Eddas komposisjon og materiale – dekonstruksjon
  3. Å vekke interessen for og øke kunnskapen rundt norrøn mytologi og det episke

Beskrivelse:

Ekko med variasjoner

var en fortellerforestilling bestående av norrøne myter. Fortellerforestillingen kom på besøk i klasserommet eller annet egnet rom.

Den hadde varighet på 60 minutter.

Aurskog – Høland 2000

Aurskog – Høland 2000

Dette var et kurs for barnehageansatte under det overordnede temaet: Den musiske barnehage. Jeg underviste muntlig fortellerkunst. 

Tromsø 1999

Tromsø 1999

1. februar 1999 underviste jeg i Tromsø. Det var pedagogisk senter som var oppdragsgiver og kursdeltakerne var lærere som underviste i 1. klasse. 

Inanna 1999

Inanna 1999

Jeg laget en forestilling basert på den sumeriske myten om gudinnen Innan. Forestillingen baserte seg på Wolksteins versjon. i 2008 var jeg så heldig å treffe Wolkstein i New York. Forestillingen ble blandet med personlige anekdoter.  

Min sønn er død – 2016

Min sønn er død – 2016

Høsten 2016 ble forprosjektet gjennomført og ferdigstilt. Forprosjektet gikk ut på å fortelle fortellinger der lytteren er. Det var et prosjekt hvor det foregikk en til en formidling for å høyne følelsen av mestring og bidra med inkludering. Utforskningen ble...

Harald – en konge blir skapt

Harald – en konge blir skapt

En fortellerforestilling om en konge som skulle samle Norge og som lurer på hvem vi er. Fortellerforestillingen er basert på Harald Hårfagre, en historie som er magisk, politisk, historisk og humoristisk. Fortellerforestilling blir fortalt av 3 fortellere og handler...

Så Farvel da 2016

Så Farvel da 2016

En fortellerforestilling og en narrative installasjon kalt “Så Farvel, da”   De små bena lignet trommestikker der de løp etter meg ned den bratte bakken. Jeg skulle reise igjen. Han ropte: ”Ikke reis, mamma.” Jeg svarte: ”Jeg kommer snart tilbake.” Han stoppet, holdt...

23.27 – en musikalsk fortellerforestilling

23.27 – en musikalsk fortellerforestilling

Beskrivelse 23 27 – en musikalsk fortellerforestilling om å miste et barn   23.27 er en musikalsk fortellerforestilling som hadde premiere 23. mars 2017 under fortellerfestivalen i Oslo. I fortellerforestillingen blir en autobiografisk fortelling om å miste et...

En håndbok i å forstå troll – 2015

En håndbok i å forstå troll – 2015

De kalles bergriser, skogstroll, havmonstre og gygrer. Troll er fæle å se til, farlige å være i lag med og dumme å snakke med. Men hvor kommer troll egentlig fra, hvordan ser de ut og hvorfor er de så ivrige etter å røve barn? En fortellerforestilling om hva et troll...

Fortellerkunstens hemmelighet – fra 2015

Fortellerkunstens hemmelighet – fra 2015

Dette praktiske kurset gir en innføring i muntlig fortellerkunst. Gjennom ulike øvelser får deltakerne innblikk i: Hva en fortelling er Hvor man finner fortellinger Hvordan bearbeider man fortellinger Hvordan formidle fortellinger Kurset har en varighet fra 3 til 6...

Hvaler DKS 2011 – 2012

Hvaler DKS 2011 – 2012

Jeg fortalte jevning for 1. - 4. trinn på det to grunnskolene på Hvaler.    Mimesis Heidi Dahlsveen har arbeidet som fortellerkunstner siden 1996  i både inn - og utland. Hun  deltatt på flere festivaler og i to EU prosjekter som omhandler den muntlige...

Bærumsverk skole 1999 og 2000

Bærumsverk skole 1999 og 2000

Jeg opptrådte på skolen i forbindelse med deres leseuker. Jeg fortalte for hele småskole- og mellomtrinnet i løpet av en dag.    Mimesis Heidi Dahlsveen har arbeidet som fortellerkunstner siden 1996  i både inn - og utland. Hun  deltatt på flere festivaler og i...