Stuntblogging bygger på ideen om ”shared creativity” hvor alle deltagerne handler som en kreativ enhet. I tillegg henter stuntblogging ideer fra tradisjonell fortelling ved at det er fokus på narrativitet, fellesskap og individuelt uttrykk. Stuntblogging er både en metode og opplevelse og har elementer fra det performative ved at det skjer her og nå og kan ikke gjentas. Stuntblogging operer innenfor et kort tidsaspekt og når det er ferdig på et forhåndsavtalt tidspunkt, dør bloggen og dets innhold forsvinner.

Stuntbloggen har en initiativtager som oppretter bloggen, inviterer deltagere, setter rammer og kommer med første impuls i en kreativ prosess. Det er viktig at initiativtager ikke har en definisjonsmakt, hver enkelt deltager skal skape og bidra utfra egne ideer og ønsker.

Stuntbloggen har holismen som prinsipp i den forstand at den har et ønske om å ivareta det hele menneske.

Hensiktene med stuntblogging er blant annet å dele kunnskap og inspirere til videre kreativitet.

Statens kunstnerstipend

Statens kunstnerstipend

 I 2002 mottok jeg reisestipend fra Statens reisestipend. Stipendpengene ble brukt til å reise til England for å følge flere fortellere der. Videre reiste jeg til San Fransisco i USA og arbeidet med den amerikanske fortelleren Laura Simms.    

Oral storytelling as artistic research 2020

Oral storytelling as artistic research 2020

Jeg skapte og var faglig ansvarlig for følgende studie høsten 2020: Oral storytelling as artistic research  - a course on master level ECTS credits 5 Oral storytelling as an art form is a growing field in the contemporary performing art scene. This course places...

Gjøvik VGS 2020

Gjøvik VGS 2020

Januar 2020 hadde jeg fortellerkurs for elever i tredjeåret på Gjøvik VGS. 

Artistic  research at Kristiania 2019

Artistic research at Kristiania 2019

De døde - slørede linjer mellom akademia, kunst, og liv Venke Aure, Mimesis Heidi Dahlsveen Abstrakt Denne presentasjonen er en paper performance basert på en forestilling om den sørgende moren hvor det personlige og det mytiske går over i hverandre. De to...

ECQI – Blurring the lines between art, academia and life 2018

ECQI – Blurring the lines between art, academia and life 2018

Venke Aure1, Mimesis Heidi Dahlsveen2 1OsloMet – metropolitan university (NORWAY) 2OsloMet – metropolitan university (NORWAY) Abstract The presentation will be build upon a performing paper, a mixing of discourses based on a performance about the grieving mother. The...

Besøk fra Japan 2019

Besøk fra Japan 2019

På vegne av VisitNorway stilte jeg opp og ble intervjuet av Japansk medieselskap.